Copyright © 2009 www.opptrekk.no - All Rights Reserved
Opptrekkskurs.
Akrokurs.
Sikkerhetskurs.
D-Bag kurs.
Nødskjerm på SIV kurs.
D-Bag takeoff.
En infoside om vinsjeaktivitet i regi av Drammen og Omegn Paragliderklubb
Alle kurs som listes opp her tilbys som en mulighet av blant annet Drammen og Omegn Paragliderklubb (DROP), med oversikt over og henvisning til teori, krav til piloter, leie av utstyr og leiepriser av båt. Alle kurs er i regi av kursansvarlig paragliderklubb og i henhold til NLF sitt sikkerhetssystem.
Opptrekk.no informere her kun om mulighetene.
For arr. med egen klubb: Ta kontakt for priser!
Rabatt gis med kr. 1000,- på SIV/Akro i kombinasjon med OTP
Pris/opptrekk: Solo kr.350,- Tandem kr. 650,-
Opptrekk - OTP (3000,-/10 otp)
Krav PP2. Kurset gir deg lisens på opptrekk (OTP). Alle kan med sertifisert opptrekksinstruktør (PIO) tilstede foreta et prøveopptrekk uten lisens og defineres som kursopptrekk. Finnes ikke instruktør må du ha utsjekk for å kunne fly med opptrekk. Kurset består av teori i følge kompendium og praksis med 10 godkjente opptrekk. OTP - Kompendiet kan lastes ned fra høyre kollonne.
Sikkerhetskurs - SIV (2000,-/2 otp 2500,-/3 otp)
Alle som vil ha PP4 må gjennomgå og bestå sikkerhetskurs. Kursdeltager får egen instruktør (PIS) og oppfølging på alle øvelser underveis med utlånt radio, teori med kompendium, 2 opptrekk til 900moh og du er ferdig på en dag. Krav om PP3, nødfallskjerm og flytevest. Alle øvelser skjer over vann. Kursprisen er beregnet på personlig oppfølging, men klubber kan arrangere eget SIV med solo opptrekkspris som utgangspunkt. Ta kontakt for pris! SIV - Kompendiet kan lastes ned fra høyre kolonne.
Gjennoppfriskningskurs - SIV2 (500,-/1 otp)
PP4 og PP5 piloter kan bli "rustne", det kan være lenge siden piloten har fløyet eller piloten har kjøpt ny vinge. Her er et tilbud til deg som vil lære vingen din å kjenne slik at du vet hvor grensene går i den nye vingen. Tok du SIV i en B-Vinge og har kjøpt vinge med høyere sertifiseringsgrad eller vingen din har fløyet over 100t ? Da vil du oppleve en markant forandring i ytelse! SIV2 tilbyr et enkelt opptrekk med guiding av SIV-instruktør (PIS) på radio hvor piloten får ta de øvelser som han måtte ønske. Instruktør og pilot finner i felleskap ut hvilke øvelser som er mest nødvendig å trene på.
Akrokurs - APG (3300,-/4 otp)
For å få lisens og fly akrobatikk må du inneha PP5. Egen instruktør (PIA) veileder deg gjennom teori med eget kompendium og gjennom øvelser med utlånt radio. Kurset inneholder 4 opptrekk til 900moh. Det er viktig å trene på grunnøvleser som stupspiral og wingover. Utsjekken består av en teori del, samt praktisk trening med spesiell vekt på inngang, og utgang av øvelsene. Det er fokuserer på utstyret og hvordan dette påvirkes. Øvelser deltager skal gjøre er: Stupspiral, wingover, spinnover og superstall. Alle øvelsene har spesielle krav til utøveren. Du trenger bare 1 dag for å fullføre kurset. Alle øvelser skal skje over vann og det er krav om nødfallskjerm og flytevest. PA - Kompendiet kan lastes ned fra høyre kollonne.
D-Bag kurs (ta kontakt for pris)
Har du utsjekk i akro kan du med dette kurset droppe fra Tandem, luftballong eller helikopter med D-bag. Under kurset får du akroinstruktør som lærer deg å pakke D-Bag, flyr deg i tandem og veileder under droppet. Utsjekk krever 1. dropp. Kurset inkluderer leie av D-Bag og et tandemopptrekk.
Tandemkurs - TP (1500,-)
Vil du fly tandem kreves godkjenning av din FL, PP5, teorikurs med gjennomgåelse av kompendie, bestått teoriprøve, 5 turer med annen pilot (minimum PP4) hvor 2 av turene må sjekkes ut av instruktør. Disse turene må tas med fotstart fra fjell, men trening på flyving og landing samt utsjekk på tandem otp kan gjøres med vinsj. Tandem krever tilleggs utsjekk for OTP hvis du vil fly med opptrekk og kan ikke utføres med passasjer under prøveopptrekk. Utsjekken kan kombineres inn i OTP kurs og rabatt gis med kombinasjonsutsjekk. Ta kontakt for pris. (TP - Kompendiet)
Spleising av vinsjeline (0,-)
En vinsjeline er laget av et meget sterkt spesialmateriale (spectra/dyneema) med bruddstyrke nesten lik stålvaier, men med brøkdelen av vekten. Line som blir benyttet til opptrekk er hulflettet (anbefaler flettet med 16 tråder) og meget enkel å spleise. Line blir slitt og man vil etterhvert oppleve linebrudd pga generell slitasje, høy punktbelastning eller punktfriksjon. Linen har høy bruddstyrke (3mm/12 tråder/900 kg) men tåler lite friksjon (varmeutvikling) på samme punkt.
En vinsjeline spoles inn på trommel og innretningen er som oftest laget slik at linen gjerne går gjennom trinser . Den kan derfor ikke knytes ved linebrudd. Den må spleises! Spleisen gjør at linen får høyere bruddsturke i selve spleisen mens en knute vil være det svake ledd. Under finner du 2 enkle måter å spleise hulflettet vinsjeline på:
Vinsjefører (Ta kontakt for pris og avtale)
For å bli sertifisert vinsjefører og få utsjekk på dette kreves kun at du har utført og fått godkjent 10 velykkede opptrekk. Mer krever ikke sikkerhetssystemet (ref 3.7.6). Dette høres enkelt ut, og er det i teorien, men ikke i praksis. En vinsjefører er på ingen måte hverken utlært eller dyktig etter 10 opptrekk. Sikkerhetssystemet sier heller ingenting om hvilke typer glider du må ha erfaringsgrunnlag på i din trening med opptrekk, selv om det er stor variasjon i utførelsen av et opptrekk av en Tandemparaglider - Paraglider(EN-A/Lettvektsvinger/Freestylvinger/EN-D) - Acroparaglider - Speedglider - Tandemhangglider - Hangglider (listet opp i stigende vansklighetsgrad for en vinsjebåt). For stasjonære vinsjer er det enklere å vinsje hanglidere enn paraglidere. I prinsippet burde man sjekkes ut med 20 godkjente opptrekk av hver kategori av disse, men er per idag differensiert mellom paraglider og hangglider, med i praksis 10 godkjente opptrekk på hver. Kurset går over et lengre tidsrom fordi det er vanskelig å få massetrening på kort tid. På stasjonær vinsj kan kurset gjennomføres raskt i løpet av en helg. Med båt hvor båtkunnskaper og båtførersertivikat må foreligge i tillegg tar det lenger tid. Teori er svært viktig også fordi vinsjefører håndterer motorisert verktøy med tildels meget høy økonomisk verdi. All teori og praktisk trening springer ut fra hovedfokus: Sikkerhet! Sikkerhet for piloten som trekkes opp, annen luftfart, deg selv og andre i nærheten på bakkeplan (trafikk og fotgjengere).
Din paragliderklubb kan med vinsjebåten gi deg:
Mange kompendier for spesielle utsjekker finnes tilgjengelig for nedlasting på NLF sine sider HER.
Ellers kan de nevnte kompendier lastes ned i listen under:
Kurs og instruksjonsvideo i spleising av hulflettet vinsjeline med:
Det finnes mange og gode akro instruksjonsvideoer mtp kursets 4 grunnøvelser. Søk youtube etter flere :
D-Bag dropp og instruksjonsvideo for pakking av D-Bag
Et par tearsers med video av opptrekk med paraglider og hangglider
Flere bilder og videoer finnes på facebook. For kurs og aktiviteter kan du følge med på www.facebook.com/opptrekk.no